web statisticsvisitor activity tracker

Srdcem facebooková diva, hlavou v permanentním režimu „všechno vím nejlíp“ a k tomu série rodinných a zvířecích dramat, která už dohnala i autory online petic. V makak-univerzu představuje archetyp postavy, u které si nejsi jistý, co je víc – jestli love story, nebo horor… ale algoritmus ti to tlačí pořád dokola.

Daniela Farouková (Kojleeva): facebooková diva, která žije v permanentním režimu „všechno vím nejlíp“

Daniela Farouková alias Kojleeva je postava z rodu internetových fenoménů, která by si zasloužila vlastní žánr. Srdcem facebooková diva, hlavou v režimu „já to mám nastudované“ a životem vystavěným jako nepřetržitý seriál dramat, petic, emocí, zvířat, lásky i zrady — a to vše podané tónem, který se tváří jako investigace, přestože je to spíš telenovela s prvky hororu.

V makak-univerzu představuje archetypální postavu, u níž si nikdy nejsi jistý, jestli právě sleduješ romantický příběh, osobní tragédii, konspirační výpad, nebo trailer na psychologický thriller. Výsledek je ale vždy stejný — algoritmus ti to tlačí pořád dokola. Daniela je hrdou zástupkyní všech probuzených, kteří očekávají kritické myšlení od všech a vždycky bez toho, aby ona nutně musela někdy kriticky přemýšlet. Kupříkladu, když sdílí fejková AI videa z ruské fronty na Ukrajině, na kterých se houfy Ukrajinců vzdávají osvoboditelům, měli byste se konečně probudit a přestat na tu Ukrajinu posílat zbraně, abyste ta zvěrstva ukončili. U každého obrazného popisu se kardinálně nasere, což z ní dělá zábavný mix posedlosti a estrádního prskání, které se pohybuje někde mezi Jirkou Černohorským a Simonou Lukáčovou. 

Že Daniela v rámci svého kritického nemyšlení řeší následek a ne příčinu, a že je jen otázka času, než příčina najde důvod, aby si udělala další následky, nechává mentálně chladnou Danielu naprosto v klidu. Stejně jako drtivá většina dalších béčkových makaků, ma totiž i ona strach. Jen je jednoduše ochotna zaprodat sebe a svoji budoucnost jen proto, aby měla klid.

Queen of Facebook: každodenní drama jako povolání

Farouková žije v prostředí, kde je každý status:

  • boj za správnou věc,
  • srdceryvná zpověď,
  • varování před „zlými lidmi“,
  • nebo útok na kohokoli, kdo si dovolí mít jiný názor.

Často se přitom zdá, že životní realita je u ní rozdělená do dvou světů:

  • offline: zvířata, rodina, chaos;
  • online: dramata, spiknutí, katastrofy a nikdy nekončící série konfliktů.

Její facebookové vyprávění má pravidlo jednoduché jako rorýsí hnízdo: když se nic neděje, vytvoří se to.

Draci, hysterky a love story s konspirací

Kojleeva dokáže vzít i naprosto obyčejnou situaci — třeba nemoc kočky nebo konflikt na poště — a přetavit ji v celonárodní drama, které v jejím podání hraničí s tragédií antického rozměru.

V jejích statusech se často míchá:

  • pláč,
  • vztek,
  • odvaha,
  • a nejnovější konspirace z komentářových sekcí.

Je to love story mezi člověkem a chaosem, kterou by dramaturg Netflixu odmítl jako „moc přepálenou“, ale český Facebook ji žere po lžících.

Když nevíš, jestli sleduješ romance nebo horor

Farouková je jednou z těch postav, u kterých máš při čtení statusu pocit, že se možná schyluje k happy-endu — ale pak přijde poslední odstavec a jsi náhle v hororu o strašlivých lidech, zlých úřadech, psychopatech v okolí a duchovní válce proti „temným duším“.

Emoce nestřídá. Emoce kombinuje.

A výsledkem je feed, který by měl mít varování: „Pozor, může způsobit závislost nebo migrénu.“

Makačí kvality? Drama engine v lidské podobě

  • vždy připravená vytvořit drama i z věcí, které jsou naprosto banální,
  • infotainmentový styl, kde konspirace a city sdílejí první místo,
  • nejasné hranice mezi realitou, dojmy a příběhem,
  • každodenní produkce obsahu, která by uživila dva bulváry.

Daniela Farouková je makak roku v kategorii „královna dramat, která nepotřebuje scénář“. Sociální sítě jsou jejím pódiem — a ona hraje 24/7.

Zdroje