web statisticsvisitor activity tracker

Režisér a komentátor, který spojil filmový cit pro drama s chutí glosovat politiku – takže každá kauza vypadá jako trailer k apokalyptickému dokumentu. V makak-stáji zastupuje tvůrce, co objevil, že největší rozpočet má žánr „česko v ohrožení“.

David Martinek: režisér apokalyps a komentátor, který ze všeho udělá trailer na konec republiky

David Martinek je režisér, publicista a politický komentátor, který si do veřejné debaty přinesl něco, co tam předtím úplně nechybělo, ale on to přesto znásobil: filmový cit pro drama.

Když Martinek glosuje politiku, nevypadá to jako rozbor, ale jako voiceover k apokalyptickému dokumentu, kde se republika ocitá na pokraji zhroucení každé dvě minuty. Kdyby mohl, ke svým statusům by přidal i dramatickou hudbu Hanse Zimmera.

Glosátor, který by nejraději všechno natočil jako katastrofický film

Martinek má dar proměnit:

  • běžnou politickou kauzu v konspirační thriller,
  • debatu o energetice v scénu z Den poté,
  • vládní tiskovku v předehru státního převratu.

I jednoduché téma u něj získá nádech „teď se rozhoduje o budoucnosti civilizace“.

Jeho komentáře často připomínají storyboard: úvodní napětí, temný střih, sestup do chaosu, závěr s poselstvím, že „více si neřekli už ani v roce 1948“.

Makak roku v kategorii „dramaturg národní paniky“

V makak-univerzu zastupuje skupinu tvůrců, kteří pochopili, že největší rozpočet má žánr ‚Česko v ohrožení‘.

Když není po ruce mimozemská invaze, pandemie ani blackout, udělá si drama z:

  • volebního průzkumu,
  • komentáře na Facebooku,
  • tiskové zprávy ČEZu,
  • nebo toho, že premiér něco řekl pozdě.

Martinek pracuje s emocemi tak intenzivně, že i jeho fanoušci občas potřebují pauzu na nádech, zatímco jeho kritici tvrdí, že by ze Státní závěrečné zkoušky udělal civilizační střet Západu a Ruska.

Od filmu k facebookovým manifestům

Jeho filmová kariéra je poměrně nenápadná, ale jeho komentátorská role na sociálních sítích se stala hlasitým fenoménem alternativní scény.

Často kombinuje:

  • poloseriální politickou analýzu,
  • silné osobní přesvědčení,
  • a úplně filmový přednes.

Výsledkem je styl, který neinformuje, ale emocionálně režíruje.

Makačí kvality? Trailerový prorok

  • každý komentář vypadá jako teaser na katastrofický snímek,
  • politiku popisuje jazykem filmového napětí,
  • společnost vykresluje jako věčné drama,
  • a občas působí, jako by chtěl přidat i titulky a efekty.

David Martinek je makak roku v kategorii „dramaturg paniky a režisér všeobecného ohrožení“.

Zdroje