Profil: David Martinek
Režisér a komentátor, který spojil filmový cit pro drama s chutí glosovat politiku – takže každá kauza vypadá jako trailer k apokalyptickému dokumentu. V makak-stáji zastupuje tvůrce, co objevil, že největší rozpočet má žánr „česko v ohrožení“.
David Martinek: režisér apokalyps a komentátor, který ze všeho udělá trailer na konec republiky
David Martinek je režisér, publicista a politický komentátor, který si do veřejné debaty přinesl něco, co tam předtím úplně nechybělo, ale on to přesto znásobil: filmový cit pro drama.
Když Martinek glosuje politiku, nevypadá to jako rozbor, ale jako voiceover k apokalyptickému dokumentu, kde se republika ocitá na pokraji zhroucení každé dvě minuty. Kdyby mohl, ke svým statusům by přidal i dramatickou hudbu Hanse Zimmera.
Glosátor, který by nejraději všechno natočil jako katastrofický film
Martinek má dar proměnit:
- běžnou politickou kauzu v konspirační thriller,
- debatu o energetice v scénu z Den poté,
- vládní tiskovku v předehru státního převratu.
I jednoduché téma u něj získá nádech „teď se rozhoduje o budoucnosti civilizace“.
Jeho komentáře často připomínají storyboard: úvodní napětí, temný střih, sestup do chaosu, závěr s poselstvím, že „více si neřekli už ani v roce 1948“.
Makak roku v kategorii „dramaturg národní paniky“
V makak-univerzu zastupuje skupinu tvůrců, kteří pochopili, že největší rozpočet má žánr ‚Česko v ohrožení‘.
Když není po ruce mimozemská invaze, pandemie ani blackout, udělá si drama z:
- volebního průzkumu,
- komentáře na Facebooku,
- tiskové zprávy ČEZu,
- nebo toho, že premiér něco řekl pozdě.
Martinek pracuje s emocemi tak intenzivně, že i jeho fanoušci občas potřebují pauzu na nádech, zatímco jeho kritici tvrdí, že by ze Státní závěrečné zkoušky udělal civilizační střet Západu a Ruska.
Od filmu k facebookovým manifestům
Jeho filmová kariéra je poměrně nenápadná, ale jeho komentátorská role na sociálních sítích se stala hlasitým fenoménem alternativní scény.
Často kombinuje:
- poloseriální politickou analýzu,
- silné osobní přesvědčení,
- a úplně filmový přednes.
Výsledkem je styl, který neinformuje, ale emocionálně režíruje.
Makačí kvality? Trailerový prorok
- každý komentář vypadá jako teaser na katastrofický snímek,
- politiku popisuje jazykem filmového napětí,
- společnost vykresluje jako věčné drama,
- a občas působí, jako by chtěl přidat i titulky a efekty.
David Martinek je makak roku v kategorii „dramaturg paniky a režisér všeobecného ohrožení“.
Zdroje
- Česká televize – David Martínek (profil režiséra)
- Deník N – Dezinformátoři se místo Bartoše soustředí na Fialu. A jako Babiš pracují s termínem „polistopadový kartel“
- Seznam Zprávy – Babiš a „polistopadový kartel“: pronikl do něj na kurtech i penězích pro politiky
- Forum24 – Šéfka Trikolory šíří, že Zelenského režim je gangsterský. Tohle už by chtělo odbornou pomoc
- iRozhlas – Ve sporu o blokaci webu AC24 vypovídali i covidoví aktivisté
- Demagog.cz – Babiš a „polistopadový kartel“ (ověření původu a kontextu pojmu)
- FDB.cz – David Martínek (1970) – profil a filmografie