web statisticsvisitor activity tracker

Poslanec ANO a „ochránce spotřebitelů“, který ví, jaký poplatek vás zrovna štve – a umí na tom postavit status, pořad i vlastní značku. "Dvojí metr" bankovních poplatků, co dokáže i hypotéku proměnit v politikum.

 

Patrik Nacher - neúnavný sběratel výhod, funkcí a věrnostních bodů politiky


Patrik Nacher je politická verze slevového letáku: všude je ho hodně, všechno komentuje a snad na každé stránce je zvýrazněný nějakou barevnou hvězdičkou. Vystoupil jako bojovník proti bankám, arbitrem sporů o poplatky, ochráncem spotřebitelů a mužem, který dokázal přetavit vlastní lovebrand „milovník cashbacku“ do politického provozu. Jenže realita veřejných funkcí bývá méně lesklá než obal věrnostní karty.

Kauzy kolem Nachera se dotýkají více oblastí. Tou nejvýraznější bylo odstoupení z dozorčí rady Pražské plynárenské po medializaci informací, že bral vysoké odměny bez jasné viditelné náplně práce. Nacher to vysvětloval jako přirozený úkon politika, opozice to viděla jako učebnicový příklad trafiky. Atmosféru doplnila i kritika spolupráce s Adriánem Krečmerem, asistentem s minulostí v organizovaném zločinu, kvůli které se Nacher spolupráce vzdal.

Ve veřejném prostoru Nacher rád vystupuje jako hlas rozumu, ale jeho přístup k ověřování faktů, politickým tanečkům a věčnému ohýbání reality do tvaru slevového kuponu vyvolává pravidelný údiv. Často bojuje s „dvojími metry“, které však paradoxně využívá také. Jeho výstupy bývají kombinací vysoké nasazenosti, zvláštní rétoriky a snahy přesvědčit voliče, že svět lze spravit kombinací cashbacku, slevového kódu a přiměřené dávky populismu.

Ať už jde o spory v Praze, o výběr spolupracovníků, nebo o jeho mediální piruety, Patrik Nacher představuje politický fenomén: člověka, který se do každého tématu vrhá s energií někoho, kdo právě spatřil osmdesátiprocentní slevu na kurz „Jak získat další funkci“.


• Poslanec, který má v kapse víc věrnostních karet než hlasů ve Sněmovně.
• Muž, který dokáže otočit názor rychleji než banka změní ceník.
• Politik, jehož asistenty prověřuje karma daleko poctivěji než HR oddělení.
• Ochránce spotřebitelů, který spotřeboval nejednu trafiku.


Kdyby česká politika měla vlastní e-shop, Patrik Nacher by tam měl několik produktových kategorií. „Ochránce drobných střadatelů“ by byl v sekci Populistické dobroty. „Expert na slevové kódy“ by figuroval pod Lifestyle. A „Člen dozorčí rady s nejasnou náplní práce“ by svítil v kategorii Výprodej.

Nacherovo působení připomíná zákaznický servis, který se neustále snaží vysvětlit, proč věci, které nefungují, vlastně fungují. A když se něco opravdu pokazí, přijde jeho legendární schopnost převrátit příběh tak, aby z toho vyšel jako hrdina, jenž ve světě plném poplatků a bankovních kliček statečně brání utlačované slevové kupony.

Kauza s asistentem s kriminální minulostí? „Slevněný personál, akce do vyprodání zásob.“
Odměny ve firmě města bez viditelné práce? „Bonusový program, prosím, neptejte se na podmínky.“
Veřejná vystoupení o dvojím metru? „Ověřování faktů bez faktů, to je přece moderní.“

Nacher je chodící paradox: tváří se jako hlas lidu, ale při správném úhlu pohledu působí jako hlas věrnostního klubu, který sbírá body za každý politický manévr. A sbírá je poctivě. Na makakometru absurdity stabilně drží silnou středovou pozici, jako by se narodil pro politickou verzi Black Friday, kde není nic levné, ale všechno vypadá jako sleva.


Protože přesně zosobňuje současnou politickou esenci: neustálé přepínání mezi „bojovníkem za lid“ a „uživatelem benefitního programu“, spojené s kauzami, personálními kotrmelci a argumentačními saltami, u kterých se i makak zatváří, že by potřeboval marketingový manuál. Je to politik, který z každé situace dokáže udělat slepotisk vlastní pravdy tak dokonale, že ani optometrista by to nepřeměřil.