web statisticsvisitor activity tracker

Tvář institutu Václava Klause a jedna z hlavních postav „anti-bruselské“ a „anti-klimatické“ rétoriky. Když se řekne Green Deal, skáče do mikrofonu rychleji než CO₂ do atmosféry. Tvář think-tankového odporu.

Petr Macinka: Motorista sobě, který by MŽP řídil jako tankodrom

Petr Macinka je český politik, manažer a předseda strany Motoristé sobě, která vznikla v roce 2022 jako pravicově populistické uskupení hájící především zájmy majitelů aut a vehementně odmítající některé environmentální politiky. Ve volbách do Poslanecké sněmovny 2025 se dostal do parlamentu a jeho strana s 6,8 % hlasů získala 13 mandátů.

Macinka se profiluje jako hlas proti „zeleným“ iniciativám a ekologickým politikám, které považuje za přehnané či ideologické. Ve veřejných vystoupeních opakovaně zlehčuje vědecký konsensus o klimatické změně a říká, že za oteplování planety nemusejí lidé. Také označil environmentální aktivisty za „zelené teroristy“ a své oponenty často napadá ostrými výrazy na sociálních sítích. 

Další kontroverze, které politicky provázejí Macinku a jeho stranu, zahrnují obranu kandidátů s pochybnými veřejnými výroky či souvislostmi, mezi něž patří i sporné sociální příspěvky čestného prezidenta strany Filipa Turka. Macinka se rovněž ocitl v čele sporu o to, zda by měli Motoristé vést Ministerstvo životního prostředí — ekologické organizace i studenti vybírají podpisy a demonstrují proti tomu, aby takový post obsadil právě on. 

V obecné politické rovině se Macinka snaží prosazovat populistická hesla, která často preferují krátkodobé sentimenty nad dlouhodobými ekologickými či vědeckými závěry. Tento styl komunikace a preferování motoristických témat před komplexní ochranou životního prostředí jej odděluje od tradičních environmentálních politik. 

Petr Macinka v debatách s oponenty často volí ostře konfrontační tón, který se místy přehoupne do zlehčování a urážek namísto věcné argumentace. V předvolební „reality show“ při přímém kontaktu s klimaticky smýšlejícími studenty Macinka neodmítal jen jejich názory, ale působil, jako by diskusi spíše považoval za ideologickou konfrontaci než dialog, přičemž se opakovaně snažil umenšit jejich postoje a posunout debatu do roviny „my versus oni“. V jiném momentu prohlásil o jednom z nejbližších spolustraníků, že „není nacista, maximálně debil“, přičemž takové označení svým stylem připomíná spíše vulgaritu než racionální politickou kritiku. Tento typ ostrých výroků, který přechází hranici běžné politické polemiky, demonstruje, jak Macinka někdy redukuje oponenty na jejich pojmenování či karikaturu namísto toho, aby s nimi vedl obsahově bohatou diskusi. Kritici pak upozorňují, že takové rétorické strategie slouží spíše k rozpoutání kultury konfliktu než k řešení sporů za použití faktů a argumentů.

Kdo je Petr Macinka?

  • Předseda strany Motoristé sobě a nově zvolený poslanec.
  • Politik, který zpochybňuje klimatickou vědu a ekologické politiky.
  • Hlas „pro auta nad přírodu“, kritický vůči ekologickému hnutí.
  • Častý kritik environmentálních organizací i „zelených teroristů“. 
  • Kontroverzní kandidát na ministra životního prostředí. 

Kdyby Petr Macinka psal učebnice, byla by to jediná kniha s názvem „Jak zlikvidovat les a řídit automobil zároveň“. Jeho vztah k ekologii připomíná jízdu bez kontrolky, když něco bliká, jednoduše jedete dál. Zatímco většina světových lídrů akceptuje klimatickou změnu jako fakt, Macinka se na ni dívá přes prasklé přední sklo, kde to „vypadá pořád jako včera“. 

Když ekologické organizace volají po ochraně přírody, Macinka odpovídá jako šéf automobilového klubu v revoluci — místo kompromisů volá „plyn na podlahu“. Jeho reakce na protesty proti jeho nominaci do ministerstva životního prostředí zní jako: „To je pokus přepsat výsledky voleb, ne realitu.“ A zatímco studenti a vědci sbírají podpisy a dávají najevo nesouhlas, Macinka je přesvědčen, že auta jsou symbol života a nezruší je ani hurikán argumentů. 

Na veřejnosti se tak často objevuje v situacích, kdy auto znamená víc než klima, a když někdo mluví o ochraně přírody, Macinka to interpretuje jako „útok na svobodu motoristy“. Tato logika šlape na životní prostředí tak spolehlivě, že i stromy se chtějí přestěhovat jinam. 

Proč je Petr Macinka ideální Makak roku?

Protože dokonale představuje postavu politika, který se dokáže postavit ekologii jako by to byla bariéra na závodní dráze a ne systematická vědecká výzva. Namísto detailních analýz environmentálních trendů vystřeluje hesla o „odideologizování“ ministerstva a označuje ekologické oponenty za teroristy, jako by svět byla dálnice s jediným cílem: jet pořád dopředu bez ohledu na dění kolem. 

Jak ekologické skupiny, tak občanská iniciativa studentů mu dávají najevo, že to, co je pro ně prioritou — ochrana klimatu, biodiverzity a zdraví lidí, je pro něj spíš překážkou, kterou je třeba objet. A to z něj činí ideálního kandidáta na Makaka roku: člověka, který svými výroky a postoji více odráží stereotypní triumf „auto nad přírodou“ než smysluplnou ochranu životního prostředí nebo faktickou politickou debatu.

Zdroje